In Jiayuguan

24 mei 2008 - Jiayuguan, China

Na een goede 18 uur treinen zijn we vandaag in Jiayuguan aangekomen. Mijn mp3-speler heeft het helaas begeven, dus laat ik maar even wat typen. (Hopelijk snel een nieuwe mp3-speler met record-functie.)

Jiayuguan ligt vlakbij het einde van de Chinese muur. In de Ming-tijd eindigde hier het Chinese Rijk. De muur stopte, er was nog een laatste fort om de barbaren buiten de deur te houden, en daar voorbij was de woestijn en waren de bergen. Jiayuguan zelf is grappig genoeg een erg moderne en nieuwe stad. Een oud stadscentrum hebben we nog niet mogen ontdekken; de stad heeft een recht grid van brede straten met moderne gebouwen erlangs, duidelijk nog niet zo oud en gebouwd op de groei. De stad lijkt een typisch product van de Chinese 'Go-West-policy': in het westen van China zijn allerlei gebieden, zoals Xinjang en Tibet, waar heel veel mensen wonen met een andere etnische achtergrond. De Chinezen proberen daar de eigen cultuur zo dominant mogelijk te maken, door er allerlei 'echte' Chinezen met premies enzo heen te doen verhuizen. Je ziet in deze stad een boeiende mix van Moslims, mensen met een Centraal-Aziatisch uiterlijk, en Han-Chinezen.

Ondanks alle prachtige dingen hier in de omgeving hebben we nog geen andere westerling mogen ontdekken. Een taxichauffeur wist ons te vertellen dat er hier soms wel redelijk wat toeristen waren, maar dat de onlusten in Tibet het toerisme hier krakend en piepend tot stilstand hadden gebracht. In de trein waren we wederom de enige westerlingen; in het hotel kregen we een kamer voor een veel lagere prijs dan stond aangegeven, omdat we klaarblijkelijk bijna de enige gasten waren.

Dit heeft tot gevolg gehad dat er echter ook geen vervoer meer is naar de verschillende attracties in de omgeving, zoals het fort en het einde van de Muur. Niet getreurd; tegen een belachelijk lage prijs viel er, zeer decadent, gewoon een auto met chauffeur voor de hele dag te huren. Morgen staan we dus, waarschijnlijk moederziel alleen, slechts in het gezelschap van een chauffeur, aan de vroegere grens van China; ten zuiden van ons de beschaving van het middenrijk, ten noorden van ons de Barbaarse paardenvolkeren. Dat wordt gaaf.

Laat ik eindigen met nog iets over Qin Shi Huangdi, de man die China in 221 B.C. verenigde en die het Terracottaleger liet bouwen. De man was een gek. Hij verenigde de verschillende staten en stichtte China, standaardiseerde de munt en het schrift, maar liet ondertussen tegenstanders levend begraven en boeken met inhoud die hem niet aanstond verbranden. Het Terracottaleger was slechts een onderdeel van de enorme grafmonumenten die hij voor zichzelf liet bouwen, uit megalomanie maar ook uit een soort obsessie met de dood. Tijdens zijn leven probeerde hij alles om onsterfelijk te worden, maar liet tegelijkertijd 720.000 mensen zwoegen op zijn grafmonumenten, die naast het terracottaleger ook bestonden uit een groot ondergronds paleis in een kunstmatige grafheuvel (nog niet opgegraven, wel bekend waar het ligt!), waarin hij China op schaal liet namaken, en de sterrenhemel in edelstenen in het plafond liet inleggen. De ontwerpers, en veel van de arbeiders, liet hij ter dood brengen, zodat ze de geheimen van het gebouw nooit zouden kunnen prijsgeven. De keizer bleek niet onsterfelijk en werd in 210 BC in zijn ontzaglijke grafmonument begraven.

1. Floor:
    24 mei 2008
    Raar dat de prijs van het hotel omlaag gaat als je ergens de enige bent... voer voor economen.

Q.S. Huangdi maakt inderdaad een maffe indruk. Waarom kwamen die 720.000 mensen niet in opstand? Aan de andere kant, misschien is het wel heel leuk om China op schaal na te maken. We mogen niet te snel oordelen.

Veel plezier bij de vroegere grens van China. En schrijf nog eens zo'n stukje, het is leuk om te lezen!
  2. maartje:
    26 mei 2008
    Klinkt allemaal spannend! Hoe Zie je precies die mix in uiterlijk van een han-chinees, een andere chinees en die derde groep moslims die waarschijnlijk ook chinezen zijn? Hebben jullie het gezellig met deze mensen? wat aten jullie als lunch vandaag? Waar is er meer vertraging? NL NS of de trein in China? Hoe veel inwoners heeft die moderne stad waar jullie waren/zijn? KAn je jullie verhalen koppelen aan puntjes van het overzichtskaartje? (dit laatste is misschien al zo, heb ik neit gecheckt.. xm
  3. Tristan Mostert:
    27 mei 2008
    @ Floor: economen zullen er weinig moeite mee hebben. Bij aanbod dat groter is dan vraag dalen prijzen. Als een stad 10.000 lege hotelkamers heeft dan doen eigenaars er goed aan om te reageren als wij de prijs naar beneden proberen te krijgen.
    En China op schaal nabouwen lijkt me best lachen, zolang ze me niet na afloop naast het model begraven. Het lijkt me dat de keizer niet vantevoren aankondigde dat'ie een slachting ging aanrichten, maar zeker weten doe ik het niet...

@ Maartje:
    - Han-Chinezen, Mongolen en Oeigoeren etc hebben andere gelaatstrekken, praten anders en kleden zich anders. Ze houden zich tot op beperkte hoogte ook op in eigen delen van de stad.
    - We hebben het gezellig. Vooral Hui (moslims) vind ik erg sympathiek.
    - De treinen in China lopen als een zwitsers horloge.
    - Jiayuguan is iets groter dan Leeuwarden. Xi'an heeft 2,5 miljoen inwoners
    - Verhalen zijn reeds gekoppeld aan routepuntjes. Helemaal bovenaan dit verhaal staat een plaatsnaam en dat is een link. :-)
  4. Jezus:
    29 mei 2008
    dag broer heb je blog eindelijk ook gevonden. Ik vind het leuk hoe je dat met je mp3 speler hebt gedaan met het inspreken. jammer dat ie nu kapot is. Ik hoop dat je het daar een beetje naar je zin hebt en heb zin nog meer verhalen daar over te horen en zoals ik al in een andere reactie heb gezecht. Het eten van vogelnestjes gaat toch best wel tegen mijn vegetarische princiepes in
  5. Betsie:
    3 juni 2008
    Ha Tristan en Bram. Wat een mooie site heb je in elkaar gezet Tristan. Vooral de geluiden zijn fantastisch en dan ben ik als ik mijn ogen dicht doe ook weer helemaal in China. Heel veel succes nu jullie de bergen ingaan. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in de door India en Pakistan betwiste gebieden. Op de kaarten op onze keukenmuur, waar we Bram's reis op bijhouden staat Kashmir - waar jullie Karaokorum Highway ook doorheen loopt bij India ingekleurd, maar op andere kaarten weer vrolijk in Pakistaanse kleuren. Liefs en groeten, Cok
  6. Henk-Jan:
    5 juni 2008
    Beste Bram en Tristan. Ziet er weer puik uit ,alles goed verzorgd ,alsof je thuis bent.Maar dat kan tegelijker tijd niet de bedoeling zijn. Als het goed is zijn jullie in een geheel ander ritme gevallen ,waar tijd en afstand toch andere wetten volgen. Het dag ritme begint al om 07.00 , want in die landen eindigt het ook rond 19.00-21.00 uur.Je kan dan nog wel in duistere etablissementjes op de zijde route wat lokale rijstdrank krijgen en het vervolgens zo laat maken als mogelijk ,maar dan heb je weer een probleem als het om 06.30 weer begint. ook heel jammer dat jullie nu zo weinig andere backpackers / zijderouters tegenkomen die bijv uit het Westen komen. niets leuker om van hen te horen waar je het best ( en het goedkoopst !!! ) kan eten ,drinken, slapen etc. de echte shoe-string reiziger met broek op de enkels als zijn riem afbreekt ; die broek die al weken om zijn lichaam zwabbert met dito gekleurd T-shirt. Zijn vriendin met sandalen en Afgahnistan -rok..... Ja wrs. ben ik aan het dagdromen en moet de teletijd machine van 1980 naar 2008 zetten en opmerken dat die jongens allang een ( Duitse )hippie kolonie in India zijn gestart en daar verder op de pof leven . Ik hoop dat jullie die zalige gesprekken hebben met inlanders die op gedempte tooon je vertellen hoe het ooit was en hoe het nooit meer zal worden.Hoe rustig het was voor het Tourisme ,maar ook wie er wel bij varen ; af en toe een por in het open haardvuur gevend ,waarbij de vuursplinters omhoog kringelen en je zeker weet dat een ieder om dat vuurtje het gevoel heeft dat de wereld om je heen veranderd is.

Heel veel plezier op jullie tocht Henk-Jan